Menu Close

Една от основните дейности в Етап 1 на проект “Библиотеки – обучение – изкуствен интелект: възможности за симбиоза” еподготовката на инструментариум и провеждането на онлайн анкетно проучване с респонденти информационни потребители, студенти на УниБИТ, с цел да се установи:

  • степента на познаване и използване на технологии с изкуствен интелект от потребителите, както в ежедневието им, така и за обучение и търсене на информация;
  • да се установи отношението на потребителите към включването на технологии с изкуствен интелект в библиотечните институции;
  • да се проучат нагласите на читателите към провеждането на обучения по въпросите за изкуствения интелект в библиотечните институции.

В тази връзка, за да могат студентите да имат реален опит с приложението на технологии с изкуствен интелект в библиотеките, през месец януари беше реализиран абонамент за услугата интерактивен чатбот, който да бъде инсталиран в уебсайта на Библиотечно-информационния център на УниБИТ. След едномесечна подготовка и „обучение“ на технологията в началото на месец февруари чатботът с име УниБОТ вече беше достъпен на сайта на Библиотеката.

Основната цел на интегрирането на чатбота към сайта на библиотеката е използването на интелигентни технологии за отговаряне на потребителски запитвания и насърчаването на по-лесен, бърз и повсеместен достъп до информация, обучение и научни изследвания. Чрез чатбота библиотеката може да разшири информационните си услуги и да предлагат виртуална помощ по всяко време. Чатботовете са много предпочитани и удобни за голяма част от студентите, защото те по-лесно и спокойно комуникират с анонимният интерфейс. Чатботът е в състояние да предостави виртуална помощ по всяко време на денонощието и функционира и извън работното време на библиотеката. Чрез автоматизирани алгоритми УниБОТ  може да отговаря на въпроси, да генерира отговори в подкрепа на потребителите, да им помага бързо и лесно да се ориентират и да получат желаната информация.